miércoles, 2 de octubre de 2013

Intel·ligències Múltiples



Bona nit!



Aquests dies estic molt enfeinada, m'he apuntat a un curset de PRISMA sobre les Intel·ligències Múltiples. 



M'interessa molt aquest tema, ja que sempre he sentit parlar per sobre però no he profunditzat més. Porto dos dies de curset i m'està encantant! Que interessant!


Per fer així un breu resum us explicaré que la teoria sobre les Intel·ligències múltiples l'ha creat Gardner és professor i investigador de la Universitat de Harvard. 

Ell defensa que no tothom té les mateixes intel·ligències, per dir-ho d'una altre manera no tothom té els mateixos dons. Això sense saber gaire del tema ja es pot més o menys intuir, es veu clarament quan algú té un do musical, o destaca en l'esport o en la creativitat, quan algú es sap orientar amb molta facilitat o algú té molta facilitat amb les matemàtiques i la lògica. De fet sense posar les etiquetes i els noms corresponents ja sabríem classificar les intel·ligències segons Gardner.


Perquè és important conèixer i identificar els diferents tipus d'intel·ligència? 


Doncs personalment (perquè encara no m'ho han explicat al curset) crec que és molt important saber en quines intel·ligències destaquem per a poder potenciar-les més, ser conscients que tothom té el seu do, les seves virtuts i tothom és necessari en la societat. Recolzant-me en el meu treball fi de grau sobre la competitivitat i la cooperació, crec que aquesta teoria segueix la mateixa línia que les meves investigacions.

És a dir, que en la societat hi ha una diversitat i és gràcies a aquesta per la qual sobrevivim. Tots tenim un rol i som necessaris, és per això que em de conèixer les nostres virtuts i treure'ls-hi profit.



Això com ho aplicaríem a l'escola? 


Bé, crec que és una pregunta molt obvia. És moooolt important conèixer als infants i conèixer quines son les seves intel·ligències i així donar la oportunitat i les eines per a què les potenciïn. Quan parlem d'intel·ligències entenem que és quelcom que t'agrada perquè se't dóna bé i per tant estàs motivat a aprendre i a desenvolupar-la més. I no hi ha millor "medicina" que la motivació per aprendre.



Vols saber quines són les diferents intel·ligències? 


Intel·ligència verbal/lingüística: 

Capacitat i habilitat per utilitzar i estructurar els significats i les funcions de les paraules i del llenguatge d’una manera eficaç, ja sigui oralment o per escrit. Inclou la capacitat de manipular la sintaxi (l’estructura del llenguatge), la fonologia (els sons del llenguatge), la semàntica (els significats de les paraules), i la pragmàtica (els usos del llenguatge).



Intel·ligència logicomatemàtica: 

Capacitat d’utilitzar les expressions numèriques amb eficàcia matemàtica, comptable, estadística, etc., de tal manera que s’assoleixin raonaments rellevants i pertinents al context. Aquesta intel·ligència inclou la sensibilitat a patrons i relacions lògiques, a afirmacions i proposicions («si..., llavors...», causa-efecte), a funcions, i a altres abstraccions relacionades. Els processos utilitzats en la intel·ligència logicomatemàtica inclouen categorització, classificació, deducció, generalització, càlculs i prova d’hipòtesis.

Intel·ligència visuaespacial:
Capacitat per imaginar accions abans de realitzar-les, creant en l’espai figures i formes geomètriques, com quan un escultor representa objectes visuals en un entorn espacial o quan un jugador d’escacs imagina en l’espai el possible moviment de les peces. Aquest tipus d’intel·ligència permet configurar un model mental del món en tres dimensions i descobrir coincidències en coses aparentment diferents.

Intel·ligència cineticocorporal:
Capacitat per controlar els moviments del propi cos i manipular objectes amb destresa. És la intel·ligència del moviment, de l’expressió i del llenguatge corporal. S’expressa en l’habilitat per utilitzar tot el cos o part d’aquest (mans, dits, braços, cames, etc.) de manera harmònica i coordinada per comunicar-se. Fa referència a la sensibilitat que té una persona per expressar idees i sentiments mitjançant el propi cos (actors, mims, atletes o ballarins), però també es refereix a la facilitat per utilitzar les mans (o altres parts del cos) en la creació o transformació d’objectes (artesans, escultors, mecànics, cirurgians).

Intel·ligència musical/rítmica: 
Capacitat per reconèixer, apreciar i produir ritmes, tons, timbres, melodies i acords mitjançant el propi cos i/o altres instruments. La intel·ligència musical s’expressa a través de tres competències bàsiques: un sentit per als tons (freqüència), un sentit per al ritme i un sentit per a les tonalitats. Aquestes habilitats o competències permeten comunicar, comprendre i crear els significats dels sons.

Intel·ligència intrapersonal:
Capacitat per accedir als sentiments propis, discernir les emocions íntimes, i pensar sobre els propis processos de pensament (metacognició). Aquesta intel·ligència inclou una imatge precisa d’un mateix amb els punts forts i les limitacions; la consciència dels estats d’ànim, intencions, motivacions, temperaments i desitjos interiors; la capacitat d’autocomprensió; i l’autoestima.

Intel·ligència interpersonal: 
Capacitat per relacionar-se amb altres persones i comprendre els seus sentiments i les seves maneres de pensar, sentir i actuar, detectant les seves motivacions, preferències i intencions. S’expressa també en la capacitat per comunicar-se amb els altres i per saber tractar els conflictes, gràcies a una avaluació adequada de la utilització de les emocions pròpies i dels altres.



!



Hi ha molts test per a fer i saber en quines intel·ligències destaques, però jo crec que no hi ha res millor que un mateix per a analitzar com som, quines son les nostres virtuts i mancances. I pot ser si et costa pots demanar opinió a la família i amics que et "pateixen" dia a dia i pot ser et poden donar una visió exterior però a la vegada propera de com ets.


Com sóc jo? 

Bé, he de reconèixer que fent el test que m'han passat al curset he rigut una mica. Perquè sí, jo em conec i sé com sóc però hi havia coses obvies que queien pel seu pes i no podia evitar-ho. Per exemple he rigut a la pregunta de si sé anar amb patins i si m'agrada, he rigut perquè sóc FATAL per anar amb patins i ja he pensat uppss un punt menys per a la intel·ligència cineticocorportal. 

El test que he fet han sortit uns resultats molt semblants als que jo m'imaginava.

Si hagués de dir quina és la meva intel·ligència principal us diria que és la visuaespacial,tinc molta capacitat d'imaginació, tinc molta memòria visual i abans de fer un projecte o alguna cosa faig la recreació en la meva ment i faig el possible per  seguir aquell patró.  


També tinc mig mig de la verbal/lingüística, dic mig mig perquè en aquest tipus faria dos apartats, un sobre l'expressió oral i l'altre escrita. Personalment si que sé que tinc molta "labia" i sóc bona comunicadora oralment, però en canvi no considero que sigui tan bona en tema ortogràfic i de sintaxi.



On m'ha sortit puntuació 100% són en les intel·ligències inta i interpersonal, estic d'acord, penso que em conec molt bé a mi mateixa, controlo els meus sentiments, sé perquè em sento de diferents maneres i sé perfectament quines són les meves virtuts i també les meves limitacions. I també sóc bastant empàtica, és a dir, que em sé posar al lloc de l'altre i comprendre'l.



Respecte a la Intel·ligència cineticocorporal m'ha sortit una puntuació baixa, la voluntat la tinc i m'agrada però és veritat que aquesta intel·ligència no l'ha tinc molt desenvolupada. Encara que discrepo quan es refereix a que també inclou la manipulació d'objectes, crec que en la motricitat fina si que destaco.

I pel que fa la musical/rítmica m'agrada la música, però si que considero que hi ha gent que té un "do" per això, jo en tinc d'altres.  I la logicomatemàtica no m'ha sortit gaire puntuació és veritat que mai he estat de fer números, estic d'acord.Crec que m'hauria de quedar més amb el que destaco i no tant en el que he tret menys puntuació. 

No és pot tenir tot, sinó no tindria emoció!

Si vols saber més, no et perdis aquest vídeo!




I tu, en quines intel·ligències destaques? 
(Podeu comentar eh, no us menjaré, ho prometo)



4 comentarios:

  1. Me ha clavado este test! Genial!

    ResponderEliminar
  2. Hola!

    Em sembla molt interessant aquesta entrada! On hi ha per fer el test? Crec que si el fes em sortiria que tinc intel.ligència inta i interpersonal ja que em considero una noia amb empatia i tinc bastanta psicologia.

    Per cert, jo també tinc un bloc sobre l'Educació Infantil.

    http://blocs.mesvilaweb.cat/MartaLuque

    o bé:

    http://racodelmenut.blogspot.com.es

    Moltes gràcies!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Marta! Primer de tot gràcies! Perquè avui he estat toquetejant el Blog i havia borrat l'entada del test!!! I quan m'has posat el comentari i he anat a enllaçar-te la direcció quasi em dóna un patatús quan he vist que no estava!

      Per soooort m'han ajudat a recuperar l'entrada :)

      Aquí tens el test!
      http://labutxacadelamevabata.blogspot.com.es/2013/10/test-dintelligencies-multiples_12.html

      Eliminar
  3. no funciona el test!
    ja saps qué has de fer!

    ResponderEliminar